Monday, December 11, 2017

DAY 3: NGONG PING 360 & LADIES MARKET HONG KONG

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia semua.. Lama dah tergantung part last aku dengan BFF aku Hidayah ke Hong Kong ni. Well untuk hari ketiga kami ke Ngong Ping 360. 

Best ke ngong Ping 360 ni ? Orang Islam boleh ke masuk? Ni kan tempat Buddha yang besar tu??
Haa well kitorang rasa best je sebab dapat lihat Hong Kong dari sisi yang berbeza pada ketinggian yang juga berbeza dari hotel kami hahaha... Kitorang tak masuk tokong pun, just masuk  attraction place dia yang mostly macam panggung wayang/cinema. Well HK kan memang famous dengan filem-filem diorang... Kalau korang nak ke Big Buddha, korang kena bayar entrance fee lain masa kat kaki bukit sebelum mendaki ke Big Buddha hehehe...sanggup ke??

Macam aku before ke HK ni kami dah buat collection money untuk beli pass masuk ke tempat2 yang aku share sebelum ni... so Ngong Ping 360 ni pun termasuk dah dalam pakej buatan sendiri aku tu haa.... aku book dekat website dia je sbb time tu ada sikit murah and free desert. :)) Don't worry sebab dalam Ngong Ping ada restaurant yang Halal, so just rajinkan mulut bertanya. Diorang ada letak logo Halal dalam premis makanan tu... senang kan!

So dari hotel kami di Tsim Sha Tsui kami ikut route ke Disneyland, ambil Tung Chung Line dan turun di stesen Tung Chung. Ngong Ping ni terletak di Lantau Island, dekat je dengan airport HK. 


Beratur sebelum naik cable car ke Ngong Ping 360
Kalau dah sampai ke Tung Chung Station tu keluar ambik kanan korang akan nampak shopping mall besau nama dia Citygate Outlet... haa kat sini best shopping sebab discount kaw-kaw dari 20% - 70% bergantung pada musim korang pergi la... Kitorang x bawak duit banyak pun so just pergi melawat kawasan jer... 
Dah puas beratur nak naik cable car so merasa la nikmat permandangan HK dari atas bukit, suasana sejuk dengan kabus tebal waktu tu agak thrill jugak la... angin pun makin kuat bila nak naik ke atas bukit tu... so untuk yang jenis gayat boleh request untuk cable car biasa je instead of glass floor ok :D


Meninggalkan tapak utama untuk ke puncak...
Settle je dari Ngong Ping kami ke Ladies Market. Dekat sini banyak dijual handbag, shawl, kasut, phone accessories, ada restoran dan kedai makan tapi tak halal lah hehehe...

Harga yang ditawarkan agak berpatutan, tapi disyorkan untuk tawar setengah harga dulu dari harga asal... Ada produk yang diorang x3 dari harga asal. So if you are good in bargain please try your luck here. Tak guna kalau minat filem Hong Kong tapi tak reti cakap Kantonis sikit-sikit. Sini la tempat untuk paktis Kantonis korang tu moga-moga dapat murah. Kasi cincai lor!! 


No comments:

Post a Comment